Hoe optimaliseren we jouw website voor AI en zoekmachines?
Zoekmachines, zoals Google en Bing, en Artificial Intelligence modellen, zoals ChatGPT, Copilot en Gemini waarderen pagina’s en worden op basis van een zoekopdracht getoond in de zoekresultaten en gebruikt bij het beantwoorden van vragen. Het is niet bekend hoe de waardering precies werkt, maar er zijn enkele systemen die Google gebruikt, zoals:
- Kwaliteit van content volgens Google’s E-E-A-T eigenschappen (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness)
- Hoe pagina’s naar elkaar verwijzen, bepaalt waar content over gaat en bepaalt dus welke URL het nuttigst is bij het beantwoorden van een zoekopdracht, bijv. met PageRank
- Met AI systemen zoals MUM, BERT en RankBrain worden woorden in een context geplaatst, zodat duidelijk is waar de content over gaat
Om relevante en nuttige pagina’s te tonen of te gebruiken bij het beantwoorden van vragen worden rankschikkingssystemen gebruikt. De volgende methoden en technieken spelen een belangrijke rol bij het bepalen van de rangschikking:
- Relevantie: als een pagina hetzelfde woord bevat als een zoekopdracht is er sprake van relevantie. Als het woord in de paginatitel of koppen staat, is deze pagina’s misschien zelfs relevanter
- Kwaliteit: de kwaliteit van een pagina wordt bepaald door het aantal prominente interne en externe verwijzingen naar de URL. En dan geldt: hoe meer kwalitatieve verwijzingen hoe beter
- Gebruiksgemak: er wordt rekening gehouden met de pagina-ervaring, bepaald door technische prestaties, zoals responsiveness en pagespeed. Klik hier voor meer informatie over technische optimalisatie van je site.
- Context: ook je locatie, zoekgeschiedenis en zoekinstellingen hebben invloed op de rangschikking
Zoekresultaten
Een zoekresultaat kan bestaan uit:
- Titel
- URL
- Description
- Rich snippets, zoals de prijs en beoordeling
De zoekresultaten kunnen onder andere worden weergegeven als:
Organisch zoekresultaat
Betaald zoekresultaat
AI-overzicht
Knowledge graph
Welke praktische AI en zoekmachine oplossingen hebben we voor jouw site?
Op welke manier AI zich gaat ontwikkelen, is nog onduidelijk, maar dat we ermee moeten beginnen is wel duidelijk. We hebben een aantal praktische AI oplossingen uitgewerkt die ook voor zoekmachines van belang zijn.
Belangrijke optimalisaties voor je site
- Eigen betrouwbare content, specifiek voor pagina’s Over ons (autoriteit en betrouwbaarheid), Diensten/producten (kennis), FAQs (ervaring en autoriteit), Berichten/kennisartikelen (autoriteit, kennis en ervaring), Contact, Reviews/testimonials/casestudies (ervaring en betrouwbaarheid).
Deze optimalisatie kan je zelf doen of je vraagt onze hulp - Toegang tot je site voor AI crawlers met robots.txt, meta robots en JavaScript.
Voor deze optimalisatie heb je onze hulp nodig - Goede technische prestaties van je WordPress site, zoals vlotte laadsnelheid, responsiveness en beperking van 404s, redirects en serverfouten (betrouwbaarheid). Klik hier voor meer informatie over technische optimalisatie van je site.
Voor deze optimalisatie heb je onze hulp nodig - Volledige aanwezigheid @ Google en Bing, met sitemap(s) en instellingen voor indexering.
Voor deze optimalisatie heb je onze hulp nodig - Bedrijfsvermeldingen @ gerelateerde blogs en forums, zoals gerenomeerde media, vakmedia en PR-sites (autoriteit en betrouwbaarheid).
Deze optimalisatie kan je zelf doen of je vraagt onze hulp - Eigen berichten op je site (kennis, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid).
Deze optimalisatie kan je zelf doen of je vraagt onze hulp
Niet belangrijke, maar wel sterk aanbevolen optimalisaties voor je site
- Toepassen Schema markup, om AI modellen zoals ChatGPT, Copilot en Gemini te helpen de inhoud van een site efficiënt te crawlen en begrijpen. Bijvoorbeeld met markups voor Organization/WebSite/WebPage/BreadcrumbList, Article/NewsArticle/BlogPosting, Product/Offer, Review/AggregateRating, LocalBusiness/Place, Event/EducationEvent, FAQPage/QAPage, Person.
Voor deze optimalisatie heb je onze hulp nodig - Consistente bedrijfsvermeldingen @ openbare bronnen, zoals Kamer van Koophandel, Wikipedia, LinkedIn, Google Business/Google Maps, Bing Places/Bing Maps, Apple Maps (autoriteit en betrouwbaarheid).
Deze optimalisatie kan je zelf doen of je vraagt onze hulp
(Nog) niet belangrijke optimalisatie voor je site, maar Working draft
- Beschikbaarheid indexeringsbestand ook om AI modellen te helpen de inhoud van een site efficiënt te crawlen en begrijpen.
Voor deze optimalisatie heb je onze hulp nodig




