DIY Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachines (Google, Bing en andere) bezoeken pagina’s/URLs en waarderen deze op basis van content. Deze pagina’s/URLs worden op basis van een zoekopdracht getoond in de zoekresultaten (SERPs). Het is niet bekend hoe de waardering van pagina’s/URLs precies werkt, maar er zijn enkele bekende uitgangspunten:

  • Het aantal links naar een pagina/URL
  • Het RankBrain algoritme die onder andere rekening houdt met domeinnaam, slugs, titels, content en metagegevens (description en keywords)

SERPs

De zoekresultaten kunnen onder andere worden weergegeven als:

  • Betaalde zoekresultaat
  • Organische zoekresultaat

Een zoekresultaat kan bestaan uit:

Zoektermen en -zinnen

Onderzoek welke zoektermen en -zinnen jou een hoge waardering moeten leveren in de SERPs:

  • Google Trends @ https://trends.google.com/ presenteert de interesse voor en relaties tussen zoektermen en -zinnen in het verleden

Verschillende zoektermen en -zinnen

  • Head keyphrases worden gebruikt voor het onderwerp. Bij Websols focussen wij op “weboplossingen”
  • Mid tail keyphrases worden gebruikt als specifieke onderwerpen. Bij Websols focussen wij op “websites”, “webshops”, “apps” en “digital signage presentaties”
  • Long tail keyphrases (maximaal zeven woorden) worden gebruik om de onderwerpen nader te beschrijven. Bij Websols focussen wij bijvoorbeeld op “website laten maken in Vianen”

Zoektermen en -zinnen gebruiken

Als je weet welke zoektermen en -zinnen nuttig zijn voor jouw pagina/URL kunnen deze worden omgezet in content:

  • Schrijf leesbare teksten
  • Voorkom een high keyphrase density
  • Gebruik synoniemen
  • Focus met een zoekterm of -zin op één pagina, gebruik niet steeds dezelfde zoekterm of -zin op meerdere pagina’s

Yoast SEO plugin

De Yoast SEO plugin helpt bij het toepassen van zoektermen en -zinnen:

  • Publiceren van zoektermen en -zinnen
  • Tips om zoektermen en -zinnen goed toe te passen

NB.: de waardering van Yoast SEO is niet gelijk aan de waardering door Google en teveel focus op groene emoticons kan leiden tot onleesbare teksten

On-page SEO

De missie van Google is alle informatie organiseren en toegankelijk maken. Maar daar is kwalitatieve informatie voor nodig.

Gestructureerd

Manieren om teksten te organiseren voor mens en machine:

  • Gebruik een menu en breadcrumb om structuur aan te brengen
  • Gebruik cornerstone content om informatie belangrijk te maken
  • Gebruik interne links om informatie belangrijker te maken (klikbare tekst in plaats van URLs)

Origineel

Manieren om teksten origineel te maken voor mens en machine:

  • Lees teksten van anderen en geef jouw visie en ideeen op onderwerpen waar al vaker over is geschreven
  • Blijf op de hoogte van het nieuws en zorg dat je snel over nieuwe onderwerpen schrijft
  • Luister naar klanten, die geven je ideeen voor onderwerpen om over te schrijven

Leesbaar

Manieren om teksten leesbaar te maken voor mens en machine:

  • Deel teksten op in paragrafen voorzien van een koptekst en een inleidende zin. Hou de zinnen kort en bondig, en gebruik geen moeilijke woorden
  • Gebruik transition words, zoals “en”, “maar”, “dus” en “omdat”, want deze geven lezers een idee waar de tekst naartoe gaat
  • Schrijf actieve zinnen, dus niet “Websites worden door Websols gemaakt”, maar “Websols maakt websites”
  • Begin niet iedere zin op dezelfde manier, dus niet “Websols maakt website. Websols maakt ook webshops. En Websols maakt natuurlijk apps en digital signage presentaties ”, maar “Websols maakt in de eerste plaats websites en webshops, maar wij maken ook apps en digital signage presentaties”, of nog beter “Websols maakt de volgende oplossingen:
    • websites
    • webshops
    • apps
    • digital signage presentaties”

NB.: de leesbaarheid optie van Yoast SEO werkt alleen in combinatie met de WordPress block editor

Vindbaar

Manieren om teksten vindbaar te maken voor mens en machine:

  • Gebruik zoektermen en -zinnen in kopteksten
  • Speciale aandacht voor de titel op de pagina (H1), paginatitel, description, tussenkoppen (H2 en H3), vetgedrukte teksten, opsommingen, ALT teksten voor afbeeldingen en meta robots (index en follow)
  • Websols hanteert diverse methoden om pagina’s/URLs vindbaar te maken, zoals robots.txt, status code (200), de laadtijd te verbeteren, zoals up-to-date hard- en software, het minimaliseren van code en optimaliseren van afbeeldingen
  • Hulpmiddel om fouten voor Google Search op te sporen en te herstellen met Search Console @ https://search.google.com/u/1/search-console, optie Dekking
  • Hulpmiddel om de laadtijd te analyseren en te verbeteren met GT Metrix @ https://gtmetrix.com/.

Off-page SEO

Naast on-page SEO speelt ook de informatie op andere plekken een rol.

Linkbuilding

Met backlinks verwijzen externe pagina’s/URLs naar jouw pagina/URL. Hoe meer backlinks hoe beter je pagina/URL (page authority) en domein (domain authority) wordt begrepen en gewaardeerd. Hoe meer backlinks te vergaren:

  • Onderzoek op welke gerelateerde sites jouw klanten zich bevinden
  • Schrijf on-topic artikelen die nuttig zijn voor deze gerelateerde sites
  • Nodig deze websites uit een link aan te maken naar jouw artikel
  • Publiceer deze artikelen via de sociale media en fora voor meer aandacht

Maar wat moet je vooral niet doen:

  • Koop geen backlinks
  • Ruil geen backlinks
  • Gebruik geen linksoftware
  • Kies niet voor off-topic websites en fora

Sociale media

Sociale media posts worden niet door Google geindexeerd, maar sociale media worden wel gebruikt door Google Search:

Chat Icon